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With Mateo, the craft can concentrate on the essential things
In the trades, customer satisfaction plays an important role in closing deals and building long-term customer relationships. Mateo integrates various messaging channels that customers can use to contact you. Messenger such as WhatsApp significantly improves communication between craftsmen and their customers, as confirmed by our customers' testimonials, and thus leads to higher customer satisfaction. With Mateo, customer inquiries can be processed much more efficiently, thus saving valuable working time. In addition, the use of WhatsApp newsletter marketing with Mateo can even directly increase sales.
4
Minuten Lesezeit
5.3.2024
Handwerker bei der Arbeit
Die Schlüsselvorteile
Auf diese drei - und noch viele weitere - Weisen profitieren Unternehmen durch den Einsatz von Mateo!
1
Deutlich mehr Neukundenanfragen
durch das Web-Widget auf den Webseiten von Mateo-Kunden. Die besonders einfache Kontaktaufnahme senkt die Hürde für Neukunden, Anfragen zu Produkten und Dienstleistungen zu stellen.
2
Schnellere Abwicklung von Serviceanfragen
Omnichannel Inbox, automatisierte Antworten, Nachrichtenvorlagen, Integrationen und Textbausteine - das sind nur einige der Funktionen, mit denen Mateo Ihren Serviceprozess beschleunigt.
3
Mehr positive Google Bewertungen
Mit dem Bewertungsassistenten von Mateo können Sie Ihre zufriedenen Kunden automatisiert um eine positive Rezension bei Google bitten. Damit steigern Sie Ihre Durchschnittsbewertung deutlich!
Table of contents
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Why WhatsApp as a communication channel in the skilled trades?

In vielen modernen Handwerksbetrieben hat sich WhatsApp bereits als wichtiger Kommunikationskanal etabliert, um Kundenanfragen schnell und effektiv zu bearbeiten. WhatsApp bietet zahlreiche Vorteile: Kunden können schnell und einfach Kontakt aufnehmen und Anfragen stellen, ohne lange Wartezeiten am Telefon oder im Büro in Kauf nehmen zu müssen. In Kombination mit einem professionellen Messaging-Tool wie Mateo lassen sich WhatsApp Nachrichten entweder vollautomatisch beantworten oder mit Nachrichtenvorlagen blitzschnell manuell versenden. Dadurch reduziert sich nicht nur die dafür beanspruchte Arbeitszeit deutlich, sondern es wird auch die Kundenzufriedenheit durch das schnellere Bearbeiten von Anfragen erhöht. WhatsApp ist gerade im Vergleich zu E-Mail ein sehr persönlicher Nachrichtenkanal und somit ideal, um Kunden langfristig emotional an das Unternehmen zu binden und den Customer Lifetime Value zu erhöhen. Auch die interne Kommunikation lässt sich in der Benutzeroberfläche von Mateo integrieren, sodass Anfragen mit einem Klick dem richtigen Mitarbeiter zugewiesen werden können.

Durch den Einsatz von WhatsApp als Kommunikationskanal können Handwerker also nicht nur Kundenanfragen schneller bearbeiten und personelle Ressourcen schonen, sondern auch die Kundenzufriedenheit steigern und langfristige Kundenbeziehungen aufbauen.

Die Omnichannel CX-Software von Mateo als Lösung für Handwerker

Eine Lösung für Handwerker bietet Mateo mit der hauseigenen Software, die es ermöglicht, WhatsApp DSGVO-konform, transparent und effizient zu nutzen. Die Plattform bündelt in Ergänzung zu WhatsApp auch alle weiteren relevanten Kanäle wie Facebook Messenger, Instagram Chat, SMS und E-Mails in einem zentralen Postfach und erleichtert so die Koordination und Kommunikation zwischen den Kunden, Interessenten und Mitarbeitern. Die Bewertungen können ebenfalls von einem Ort aus verwaltet werden.

Mit der WhatsApp API Anbindung von Mateo gibt es aus technischer Sicht keine Grenzen bei der Anzahl an Nutzern und Geräten pro Account. Wir stellen sicher, dass jeder Ihrer Mitarbeiter einen Zugang zu WhatsApp bekommt, falls Sie das wünschen. Mit Mateo ist es auch möglich, mehrere Rufnummern an die WhatsApp API anzubinden. Sogar Ihre bestehende Festnetznummer! Dadurch wird eine schnelle und effiziente Bearbeitung von eingehenden Anfragen gewährleistet. Auch unterschiedliche Standorte und Postfächer können verwaltet werden.

Schnellere Bearbeitung von Anfragen

Sie können die Funktionen von Mateo und die Eigenschaften der verbundenen Messenger hervorragend nutzen, um die Bearbeitung von Kundenanfragen deutlich zu verkürzen. Lassen Sie uns das näher erläutern:

Ein großer Vorteil der Messenger-Kommunikation liegt in der Geschwindigkeit: Nachrichten werden oft innerhalb von Sekunden gelesen, was eine deutlich schnellere und direktere Kommunikation im Vergleich zu E-Mails ermöglicht. Durch die kürzere Antwortzeit profitieren nicht nur Kunden und Interessenten, wenn sie Hilfe vom Kundenservice oder eine Beratung benötigen, sondern auch Ihr Unternehmen: Wenn Sie Rückfragen zu Kundenanliegen haben, erhalten Sie die Antwort vom Kunden i.d.R. nach sehr kurzer Zeit, wodurch Sie sich nicht erneut in die Thematik einarbeiten müssen. Anliegen, die innerhalb von wenigen Minuten geklärt werden können, sorgen für ein durchweg positives Erlebnis, erhöhen die Zufriedenheit Ihrer Kunden und die Wahrscheinlichkeit von Weiterempfehlungen und wiederkehrenden Käufen.

Darüber hinaus bietet Mateo viele Funktionen, die die Bearbeitung von Anfragen ebenfalls deutlich verkürzen: Handwerksbetriebe können dank Nachrichtenvorlagen, Textbausteinen und automatischen Antworten eingehende Anfragen von Kunden und Interessenten innerhalb von kürzester Zeit beantworten. Und durch das praktische Web-Widget zur Kontaktaufnahme verlieren Ihre Kunden und Interessenten keine Zeit, wenn sie eine Beratung benötigen.

In Mateo sind Nachrichtenvorlagen, Textbausteine und automatische Antworten integriert und helfen dabei, eingehende Anfragen von Kunden und Interessenten innerhalb von kürzester Zeit zu beantworten

Reduziertes Telefonaufkommen

Mateo ist darauf ausgelegt, einen schnellen und hochprofessionellen Kundenservice per Messenger zu bieten. Daher bemerken Handwerker, die Kundenservice per Telefon anbieten, ein deutlich reduziertes Telefonaufkommen, seitdem sie Mateo nutzen. Die Kontaktaufnahme über das Web-Widget ist für Kunden einfach und schnell und eine hilfreiche Antwort vom Unternehmen folgt nur kurze Zeit später, bei automatisierten Antworten passiert dies sogar sofort. Daher besteht für die meisten Kunden kein Grund mehr, Sie per Telefon zu kontaktieren.

Automatisierter Nachrichtenversand und verknüpfte Systeme dank Integrationen

Mit der WhatsApp API und Mateo ist es technisch möglich, die gewünschten Messenger-Kanäle in andere Softwareanwendungen zu integrieren. Es können mehr als 6.000 Anwendungen mit Mateo verknüpft werden, ganz ohne Programmierkenntnisse. Sie können also beispielsweise Ihren Terminkalender integrieren und automatisiert Benachrichtigungen verschicken, wenn ein Kundentermin bevorsteht, eine Wartung fällig ist oder ein Termin verlegt werden muss.

Zusätzlich mehr positive Online-Bewertungen für Ihren Handwerksbetrieb einsammeln

Positive Bewertungen sind bei Handwerksbetrieben von großer Bedeutung, um das Vertrauen von Interessenten zu gewinnen. Viele Betriebe haben jedoch keine effizienten Prozesse, um glückliche Kunden daran zu erinnern, eine Bewertung auf Google zu hinterlassen. Unzufriedene Kunden äußern sich hingegen oft in negativen Online-Bewertungen. Mit dem Bewertungsassistenten von Mateo können automatisierte Nachrichten an zufriedene Kunden versendet werden, um sie an die Abgabe einer Bewertung zu erinnern und somit die Online-Reputation Ihres Unternehmens zu verbessern.

WhatsApp newsletter marketing in the craft

Neben der direkten Kundenkommunikation kann WhatsApp auch für Newsletter Marketing genutzt werden. WhatsApp Newsletter ermöglichen eine direkte und persönliche Kundenansprache, die mit E-Mails nicht möglich ist. Kunden erhalten die Informationen direkt auf ihr Smartphone und können somit jederzeit und überall darauf zugreifen. Zudem ist die Öffnungsrate von WhatsApp Nachrichten deutlich höher als bei E-Mails. Laut einer Studie von Gartner liegt die Öffnungsrate von WhatsApp Nachrichten bei 98%, während die Öffnungsrate von E-Mails bei nur 20% liegt.

Ein weiterer Vorteil von WhatsApp Newsletter Marketing ist die Möglichkeit, personalisierte Angebote und Informationen an Kunden zu versenden. Durch die Verknüpfung mit der Kundendatenbank können Handwerker gezielt Kunden ansprechen und individuelle Angebote erstellen. Dies führt zu einer höheren Kundenbindung und gesteigerten Umsätzen. Mit ein wenig Kreativität finden sich unzählige Möglichkeiten, mit WhatsApp Newslettern zusätzliche Umsätze zu generieren und Bestandskunden mit nützlichen Erinnerungen an Ihr Unternehmen zu binden.

whatsapp newsletter screenshot from a craftsman company
With newsletters like this, craft businesses can increase customer loyalty and sales at the same time. At the same time, customers should always be offered added value.

If, like many other craft businesses, you are struggling with too few human resources rather than too few orders, keep in mind that you can tackle this problem with targeted campaigns: Namely, you can advertise exactly those orders for which you need rather few man-hours compared to the achieved turnover and profit. In this way, you increase sales and profit per employee and, accordingly, the operating result.

How WhatsApp and WhatsApp Newsletter can improve communication in the craft sector

Insgesamt bieten WhatsApp und WhatsApp Newsletter zahlreiche Vorteile für Handwerker. Durch den Einsatz von WhatsApp als Kommunikationskanal können Kundenanfragen schnell und effektiv bearbeitet werden, was zu einer höheren Kundenzufriedenheit führt. Dabei werden die so oft stark begrenzten personellen Ressourcen durch den Einsatz von hocheffizienten Tools wie Nachrichtenvorlagen und dem universellen Posteingang geschont. Durch WhatsApp Newsletter Marketing lassen sich zudem Umsätze steigern und Kundenbindung verbessern. Ein professionelles Messaging-Tool wie Mateo kann dabei helfen, die Kommunikation zu optimieren und effektiv zu gestalten. Diese Erfahrung haben bereits viele unserer Kunden in der Handwerksbranche machen können, wie beispielsweise die professionelle Gartenpflege "gardenKeeper", Schwimmbad Henne und die Rahmenmanufaktur Arnold.

Kundenzitat der Rahmenmanufaktur Arnold

Praxisbeispiel: So nutzt Gardenkeeper Mateo als smarten Weg zum qualifizierten Kundenaustausch

Seit vielen Jahren ist Gardenkeeper im Raum Saarbrücken eine erfolgreiche Adresse für alle, die ihren Garten in professionelle Hände geben möchten. Das Unternehmen hat sich auf Grünanlagen, Gartenpflege, Verschönerung und Gesunderhaltung spezialisiert und überzeugt durch Leidenschaft und Fachwissen. Besonders beliebt ist das Angebot der Gartenpflege im Abo. Hierbei kümmert sich das Team von Gardenkeeper regelmäßig und zuverlässig um Ihren Garten, damit Sie entspannt die Natur genießen können. Denn schließlich steht im Garten die Lebensqualität im Vordergrund. Gardenkeeper ist der perfekte Partner für alle, die selbst zu wenig Zeit für ihren Garten haben, aber dennoch einen gepflegten und schönen Außenbereich genießen möchten. Mit der liebevollen Fürsorge und der fachmännischen Pflege von Gardenkeeper bleibt Ihr Garten stets in Topform.


Als Gartenbauunternehmen mit dem Fokus auf Gartenpflege und -verschönerung ist eine effektive und schnelle Kommunikation mit Kunden und Mitarbeitern essenziell. Vor der Einführung von WhatsApp als Kommunikationskanal war die Gartenpflegefirma Gardenkeeper oft mit vermeidbaren Telefonaten und ineffektivem E-Mail-Verkehr konfrontiert. Durch die Einführung von WhatsApp als zentralem Kommunikationskanal konnte Gardenkeeper jedoch den Arbeitsalltag erheblich vereinfachen und beschleunigen. Der direkte Austausch von Bildern und Videos ist über WhatsApp problemlos möglich, und das auf 100 % DSGVO-konforme Art und Weise.

Die Einführung von WhatsApp ermöglichte es auch, dass mehrere Mitarbeiter im Backoffice Zugriff auf eine zentrale WhatsApp-Nummer haben und die Kommunikation nicht mehr nur über den Chef laufen muss. Durch die Bündelung aller Kommunikationskanäle in einem Postfach kann sichergestellt werden, dass keine Anfrage untergeht und dass alle Mitarbeiter immer auf dem neuesten Stand sind. Ein weiterer Vorteil von WhatsApp ist die Möglichkeit des internen Weiterleitens von Informationen trotz des Eingangs über den Messenger. Dies hat den Workflow bei Gardenkeeper optimiert und ermöglicht es den Mitarbeitern, noch schneller und effizienter zu arbeiten. Insgesamt hat die Einführung von WhatsApp als zentralem Kommunikationskanal dazu beigetragen, dass der Arbeitsalltag bei Gardenkeeper reibungsloser und effektiver verläuft. Die Möglichkeit, alle WhatsApp-Kontakte datenschutzkonform an einem zentralen Ort zu speichern, hat den Umgang mit sensiblen Kundendaten zusätzlich erleichtert.

"Mateo allows us to provide an improved communication service to our customers, especially those who subscribe to our garden subscription and contact us on a regular basis."
Sven Krämer
Managing Director Gardenkeeper
6,000+ integrations
Using the Mateo API interface and our native Zapier actions, more than 6,000 apps can be easily linked to Mateo. We would be happy to integrate your systems for you too!
Zoho CRM
Sales & CRM
Salesforce
Sales & CRM
HubSpot
Sales & CRM

Questions and answers

If your question is not answered here, just write to us via our WebChat.

What is Mateo?
Plus

Mateo is an omnichannel CS platform that enables small, medium-sized and larger companies to digitize and modernize their communication and marketing processes. With Mateo, various channels such as WhatsApp, Instagram, email, SMS, etc. can be bundled in a central inbox. Various functions for team collaboration and process automation make it much easier to process customer inquiries. The Mateo Marketing module can also be used to send highly effective marketing campaigns via WhatsApp, SMS or email.

Was ist die Broadcast Funktion?
Plus

Neben dem WhatsApp Newsletter sind Broadcasts in Mateo ein weiterer Weg, wie Sie mehrere Empfänger auf einmal erreichen können. Ganz ohne dafür eine separate Kampagne anlegen zu müssen. Beim senden einer neuen Nachricht wählen sie einfach "Broadcast" aus, tragen beliebig viele Empfänger ein oder wählen ein von Ihnen vordefiniertes Kundensegment. Anwendungsfälle für Broadcasts sind z.B. Erinnerungen an mehrere Kunden, die auf einen Termin warten, sollte spontan ein Termin verfügbar sein.

How many employees can use Mateo?
Plus

Mateo is suitable for small, medium-sized and large companies. The number of employees can be expanded as required in all packages. Book a free consultation to discuss your requirements.

Is Mateo GDPR compliant?
Plus

The topic of data protection has top priority for us and therefore the solution is also fully GDPR-compliant. Our software is Made in Germany and developed under the highest quality guidelines.

What advantages does Mateo offer over WhatsApp Business?
Plus

- Mateo is, in contrast to WhatsApp Business, GDPR compliant
- With Mateo, in addition to WhatsApp messages, Instagram, email, SMS, Facebook Messenger and Google Business Chat messages can be received in a central inbox
- Instead of a maximum of 5 devices, Mateo's WhatsApp API interface can be used to connect an unlimited number of devices with an unlimited number of users
- Thanks to the GDPR-compliant API interface, WhatsApp newsletters can also be sent to customers via Mateo
- Mateo has integrated numerous functions for highly efficient team collaboration
- With Mateo, a web widget for chatting can be placed on your website. This interactive customer experience leads to a closer relationship with the customer and therefore better sales figures
- Mateo offers the possibility to get automated Google reviews
- With Mateo you don't need a SIM card or a separate cell phone. Mateo runs off your existing mobile or landline number. If you don't have a phone number yet or want a new one, we'll apply for one.

Why should my company use WhatsApp newsletter and not just email newsletter?
Plus

As you can read in our blog article about WhatsApp newsletter, it has various advantages compared to emails:
- Open rate of 98% compared to 22% for emails
- Significantly higher conversion rate with WhatsApp than with email newsletters
- WhatsApp newsletters are guaranteed to reach the recipients and are not sorted into the spam folder by the mail provider like many email newsletters
- High reach: WhatsApp is the most popular messenger service in Germany with over 60 million users. User numbers are rising continuously.
- E-mail as a marketing channel is becoming increasingly saturated. Users simply receive too many email newsletters, as just about every e-commerce company sends some. On WhatsApp, potential customers give your company their undivided attention and engage with the newsletter
- WhatsApp is used by most to communicate with friends and family. Thus, a particularly personal customer relationship is created on WhatsApp. Ideal as a marketing channel to influence the primarily emotional buying behavior of consumers. Emails are too distant, too formal, and too impersonal.
- Result: Significant sales growth and closer customer loyalty!

What are WhatsApp newsletters?
Plus

WhatsApp newsletters are paid mass messages via WhatsApp to share relevant and valuable information with customers. WhatsApp itself calls these messages "Promotional Messages". For example, you can inform your customers about new products, point out discount promotions or remind existing customers about service intervals. You can learn more about this in our blog article "WhatsApp Newsletter - The Marketing of the Future".

Is it possible to get a free consultation?
Plus

Yes, with pleasure! Contact us via the web widget at the bottom right or click on"Book an appointment" and get in touch with us.

What services does Mateo offer with the WhatsApp marketing campaign?
Plus

Mateo offers a comprehensive service in WhatsApp marketing. The service portfolio ranges from setting up the WhatsApp API, individual tips for collecting opt-ins, maintaining customer data and creating newsletters to in-depth analyses. A fully comprehensive service customized to your business. In our blog article "How to WhatsApp Newsletter" under the bullet point "WhatsApp marketing campaign process" you will find detailed information about the scope of services and the WhatsApp marketing campaign process with Mateo.

How does the WhatsApp marketing campaign with Mateo work?
Plus

We start by defining the target picture and analyze both the customer base and the quality of your customer data. Then we prepare the marketing calendar and together we define a content strategy including the target groups. We take care of importing your data, creating smart segments and help to obtain opt-in from your existing customers. We also schedule regular appointments on a weekly, monthly and quarterly level, in which your WhatsApp marketing campaign is continuously optimized and planned through. Furthermore, we not only take care of sending the right campaign to the right target audience at the right time, but we also perform an in-depth analysis of the marketing success so that we can send you a monthly report with KPIs such as sendout and opening rate. You can read more about this in our blog article "How to WhatsApp Newsletter" under the bullet point "WhatsApp marketing campaign process".
Mateo thus offers a fully comprehensive WhatsApp marketing service, which is customized to your company and your customers. In this respect, you can use your human resources in other areas and benefit from our know-how.

Which messengers are available through Mateo?
Plus

The following communication channels can be integrated with Mateo:
- WhatsApp Business
- Facebook Messenger
- Google Business Chat
- SMS
- Email
- Instagram

For whom is Mateo suitable?
Plus

Mateo is suitable for all companies that want to make their customer communication particularly efficient. From small to large medium-sized companies with several branches and hundreds of employees - Mateo is the software for every SME.

How does the Mateo setup work?
Plus

Mateo offers a fully comprehensive service with professional account managers when setting up the software including WhatsApp Business API.
An inventory analysis identifies how best to integrate the software. Mateo then applies for company phone numbers, if not already available, and sets up the system. Mateo runs off your existing cell phone or landline number. If you do not yet have a phone number or would like a new number, we will be happy to apply for a new number for you. Now all communication channels are united in the user interface provided by Mateo and can be used directly. A permanently assigned contact person is always ready to answer questions and provide further tips for highly efficient customer communication. All details are discussed in a free consultation appointment.

How much does the WhatsApp newsletter cost?
Plus

The prices for WhatsApp messages are set by Meta (formerly Facebook) and can be viewed in the official WhatsApp Business platform price list. The costs for a message sent via Mateo are identical to the prices set by Meta. The cost per message depends on the type of message and the geographical location. The prices range from ~0.06* - ~0.11€* per message sent in Germany (*without guarantee). Each WhatsApp Business account also has a monthly free quota of 1,000 (incoming) messages initiated by the customer. These are free of charge and will not be billed. The above prices apply to all further and all outgoing messages. Depending on the Mateo software package, a monthly free credit for outgoing messages is also included. Information on the amount of this inclusive credit can be found under the menu item "Price".

What are the requirements for sending WhatsApp newsletters?
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In order to send WhatsApp newsletters in accordance with the GDPR and WhatsApp's terms of use, the following requirements must be met:
- The newsletter is sent via the WhatsApp Business API
- The API provider supports WhatsApp campaigns (such as Mateo)
- The opt-in of the recipients has been obtained
- WhatsApp (or Meta) has approved the newsletter message template
With Mateo, these requirements are very easy to meet. We support you in all aspects of the WhatsApp newsletter and connect WhatsApp as standard via the WhatsApp Business API.

What is a double opt-in?
Plus

An opt-in refers to the active consent of a user to receive newsletters and other advertising messages. According to Art. 7 of the GDPR, just as with e-mail newsletters, an opt-in must be obtained from the recipient in advance for newsletters sent via WhatsApp. Sending advertising or storing personal data without consent or by opting out has not been permitted in the EU for some time. Newsletter recipients must also be offered the opportunity to unsubscribe from the WhatsApp newsletter at any time with just a few clicks. Mateo will of course support you in collecting the opt-in. You can read more about this in our blog article "How to WhatsApp Newsletter" under the bullet point "Ways to collect the opt-in".

How much does Mateo cost?
Plus

The price depends on the desired number of users, channels and phone numbers. The starter package is a monthly investment of 79€. You can find more information in the menu above under "Price".

Is sending WhatsApp newsletters with Mateo GDPR compliant and compatible with the WhatsApp terms of use?
Plus

Yes, with Mateo, customer communication and marketing can be 100% GDPR-compliant - we provide the necessary technical basis. If the legal framework changes, we will adapt our software accordingly. You can find out more in our blog article on WhatsApp and GDPR. Ultimately, however, the legal compliance of all actions is at the discretion and responsibility of the user.

Can I use WhatsApp with my landline number?
Plus

Yes, using WhatsApp with a landline number is possible without any problems and is also recommended by us. We at Mateo take care of the connection. You can find out more about this in our article "Using WhatsApp Business with a landline number".