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Mateo im Großhandel: Effiziente und hochqualitative Kundenkommunikation
Wie Sie sicherlich wissen, ist die Kundenbeziehung im Großhandel geprägt von Vertrauen und einem partnerschaftlichen Verhältnis zwischen Großhändlern und Kunden – und damit die ideale Ausgangslage für die Nutzung eines so persönlichen Kommunikationskanals wie WhatsApp! In diesem Beitrag erfahren Sie, wie die Vorteile der Kundenkommunikation über Mateo und des WhatsApp Newsletter Marketings im Großhandel zu gesteigerten Umsatzerlösen, zu höherer Kundezufriedenheit und zu einem höheren Customer-Lifetime-Value führen kann.‍
5
Minuten Lesezeit
5.3.2024
Warenlager im Großhandel
Die Schlüsselvorteile
Auf diese drei - und noch viele weitere - Weisen profitieren Unternehmen durch den Einsatz von Mateo!
1
Deutlich weniger unproduktive Telefonate
Durch das praktische Mateo Web-Widget auf Ihrer Webseite greifen deutlich weniger Kunden zum Hörer. Die Mehrheit präferiert die einfache und schnelle Kontaktaufnahme per Messenger.
2
Schnellere Abwicklung von Serviceanfragen
Omnichannel Inbox, automatisierte Antworten, Nachrichtenvorlagen, Integrationen und Textbausteine - das sind nur einige der Funktionen, mit denen Mateo Ihren Serviceprozess beschleunigt.
3
Automatisierung & Integration
Mateo lässt sich in über 6.000 Softwareprogramme integrieren und ermöglicht damit einen vollautomatisierten Nachrichtenversand per WhatsApp unter Berücksichtigung der Kundendaten aus Ihrem CRM-System.
Table of contents
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Advantages of customer communication via WhatsApp in the wholesale industry

Die fortschreitende Digitalisierung hat in den letzten Jahren auch die Großhandelsindustrie erreicht. Die Art und Weise der Kommunikation hat sich grundlegend verändert und bietet den Unternehmen nun viele neue Möglichkeiten, mit Kunden und Partnern in Kontakt zu treten. Eine dieser Möglichkeiten ist die Nutzung von WhatsApp als Kommunikationsmittel. WhatsApp ist heute die beliebteste Messaging-App weltweit und bietet zahlreiche Vorteile, die insbesondere in der Großhandelsindustrie genutzt werden können:

Direct personal customer contact

WhatsApp enables a direct exchange between business partners that is more personal than, for example, e-mails or phone calls. This can build a stronger relationship and strengthen trust between the partners. Customers feel valued and taken seriously as a result, which has a positive effect on customer loyalty. More personal communication can also help to solve problems more quickly and avoid misunderstandings.

Easy transmission of documents, images and videos

Another advantage of WhatsApp is the simple transmission of documents, such as order confirmations or invoices. These can be sent directly to customers without much effort. Pictures or videos of products can also be sent quickly and easily, which is particularly advantageous when presenting new products.

Quick appointment

Making appointments with customers or suppliers is often time-consuming and complicated. With WhatsApp, appointments can be made quickly and easily. With the WhatsApp API, even automated appointment booking is possible.

Time saving 

Quick and easy communication via WhatsApp can speed up work processes and save time. If you use WhatsApp through Mateo's software, you can create customized message templates, further increasing efficiency. In Mateo, you can also set up automatic replies.

Flexibility

WhatsApp is a mobile application that is available anytime and anywhere. This enables uncomplicated communication, regardless of the location of the business partners. Even if they are not in the office, they can communicate with each other quickly and easily. This can speed up work processes and avoid delays. By the way, with Mateo you can connect an unlimited number of devices, accounts and phone numbers, depending on the package you choose. Even your existing landline number!

Increase customer loyalty and customer lifetime value

Direct and personal contact via WhatsApp will bind customers more closely to your company. A quick and personal response to inquiries or problems leads to higher customer satisfaction and loyalty. In comparison, the user atmosphere of emails is far too distant to build high-quality and long-term customer relationships.

WhatsApp Newsletter Marketing

With WhatsApp newsletters, your customers will always stay informed and your sales will skyrocket! Learn more in the following section or in our article about WhatsApp Newsletter Marketing.

Wholesale WhatsApp Newsletter Marketing

The advantages of the WhatsApp newsletter for wholesalers

Neben der direkten Kundenkommunikation kann WhatsApp auch für Newsletter Marketing genutzt werden. WhatsApp Newsletter ermöglichen eine direkte und persönliche Kundenansprache im Marketing, die mit E-Mails nicht möglich ist. Kunden erhalten die Informationen direkt auf ihr Smartphone und können somit jederzeit und überall darauf zugreifen. Zudem ist die Öffnungsrate von WhatsApp Nachrichten deutlich höher als bei E-Mails. Laut einer Studie von Gartner liegt die Öffnungsrate von WhatsApp Nachrichten bei 98%, während die Öffnungsrate von E-Mails bei nur 20% liegt. Außerdem werden WhatsApp-Nachrichten im Durchschnitt von den Nutzern innerhalb von 90 Sekunden geöffnet und gelesen. Im Vergleich dazu wird eine E-Mail im Schnitt erst nach 6 bis 24 Stunden geöffnet, falls sie nicht direkt gelöscht oder ignoriert wird. Außerdem gibt es bei WhatsApp keinen Spam-Ordner und Unternehmen können somit sichergehen, dass ihre Nachrichten auch wirklich beim Kunden ankommen.

Vorteile von WhatsApp Newsletter
WhatsApp Newsletter sind anderen Marketing-Kanälen in vielerlei Hinsicht überlegen

WhatsApp newsletters therefore offer companies in the wholesale sector an excellent opportunity to inform their customers about new products, offers and promotions. Another advantage of WhatsApp newsletters is the ability to send personalized messages. Companies can target their customers and send personalized offers or information tailored to their interests. This increases the likelihood that customers will respond to the messages and ultimately make a purchase decision. This has a direct positive impact on your revenue and increases customer lifetime value. In addition, the added value you offer your customers can increase customer satisfaction and ensure particularly long-term customer relationships.

With a little creativity, there are many ways to use WhatsApp newsletters to increase customer loyalty and sales at the same time. At the same time, customers should always be offered added value.

Examples of WhatsApp newsletter marketing in the wholesale industry

By using WhatsApp newsletter marketing, companies in the wholesale industry can reach their customers in a simple and straightforward way. The newsletter can contain, for example, current product information, discount promotions or news from the industry.

Discount promotions: The wholesaler can offer its customers exclusive discount promotions via WhatsApp newsletter. This way, customers can save money while shopping and are informed about new products at the same time.

Product news: WhatsApp newsletters can also be used to inform customers about new products. The wholesaler can include pictures and descriptions of the new products in the newsletter and thus arouse the customers' interest.

Events: Wholesalers can also inform their customers about upcoming events such as trade fairs, training courses or workshops via WhatsApp newsletter. This way, customers can register early and participate in the event.

Order confirmations: WhatsApp newsletters can also be used to inform customers about the status of their order. This gives customers a quick and convenient way to track the delivery status of their order.

Remaining stock: WhatsApp newsletters can also be used to inform customers about remaining stock or special offers. The wholesaler can thus reduce inventories and customers benefit from lower prices.

Upselling and cross-selling: WhatsApp newsletters can also be used to inform customers about complementary or higher-quality products. For example, the wholesaler can use WhatsApp newsletters to recommend additional products that match the first product or are of a higher quality to customers who have purchased a particular product. Through upselling and cross-selling , you as a wholesaler can increase sales and your customers can benefit from an improved product range.

Customer feedback: Wholesalers can also ask their customers for feedback via WhatsApp newsletters. Customers can express their opinion on products, offers or customer service and thus provide valuable information for improving the offer.

By the way: In our article "Tips for your WhatsApp newsletter campaign" we have summarized tips for the implementation of WhatsApp newsletter marketing. Here you can learn how to reduce the unsubscribe rate, comply with WhatsApp guidelines and increase the average shopping cart value.

Implement customer communication and existing customer marketing via WhatsApp with Mateo

Mateo ermöglicht es Großhändlern mit der hauseigenen Software, WhatsApp DSGVO-konform, transparent und effizient zu nutzen. Die Plattform bündelt in Ergänzung zu WhatsApp auch alle weiteren relevanten Kanäle wie Facebook Messenger, Instagram Chat, SMS und E-Mails in einem zentralen Postfach und erleichtert so die Koordination und Kommunikation zwischen den Kunden, Mitarbeitern und Standorten. Die Bewertungen können ebenfalls von einem Ort aus verwaltet werden.

With Mateo's WhatsApp API connection, there are no limits to the number of users and devices per account from a technical perspective. We make sure that each of your employees gets an access to WhatsApp, if that's what you want. With Mateo, it is also possible to connect multiple phone numbers to the WhatsApp API. Even your existing landline number! This ensures fast and efficient processing of incoming requests. Different locations and mailboxes can also be managed.

Schnellere Bearbeitung von Kundenanfragen

Sie können die Funktionen von Mateo und die Eigenschaften der verbundenen Messenger hervorragend nutzen, um die Bearbeitung von Kundenanfragen deutlich zu verkürzen. Lassen Sie uns das näher erläutern:

Ein großer Vorteil der Messenger-Kommunikation liegt in der Geschwindigkeit: Nachrichten werden oft innerhalb von Sekunden gelesen, was eine deutlich schnellere und direktere Kommunikation im Vergleich zu E-Mails ermöglicht. Durch die kürzere Antwortzeit profitieren nicht nur Kunden, wenn sie Hilfe vom Kundenservice oder eine Beratung benötigen, sondern auch Ihr Unternehmen: Wenn Sie Rückfragen zu Kundenanliegen haben, erhalten Sie die Antwort vom Kunden i.d.R. nach sehr kurzer Zeit, wodurch Sie sich nicht erneut in die Thematik einarbeiten müssen. Kundenanliegen, die innerhalb von wenigen Minuten geklärt werden können, sorgen für ein durchweg positives Kundenerlebnis, erhöhen die Kundenzufriedenheit und die Wahrscheinlichkeit von Weiterempfehlungen oder erneuten Käufen.

Darüber hinaus bietet Mateo viele Funktionen, die die Bearbeitung von Kundenanfragen ebenfalls deutlich verkürzen: Unternehmen können dank Nachrichtenvorlagen, Textbausteinen und automatischen Antworten eingehende Kundenanfragen innerhalb von kürzester Zeit beantworten. Und durch das praktische Web-Widget zur Kontaktaufnahme verlieren Ihre Kunden keine Zeit, wenn sie eine Kaufberatung benötigen.

In Mateo sind Nachrichtenvorlagen, Textbausteine und automatische Antworten integriert und helfen dabei, eingehende Kundenanfragen innerhalb von kürzester Zeit zu beantworten

Reduziertes Telefonaufkommen

Mateo ist darauf ausgelegt, einen schnellen und hochprofessionellen Kundenservice per Messenger zu bieten. Daher bemerken Großhändler, die Kundenservice per Telefon anbieten, ein deutlich reduziertes Telefonaufkommen, seitdem sie Mateo nutzen. Die Kontaktaufnahme über das Web-Widget ist für Kunden einfach und schnell und eine hilfreiche Antwort vom Unternehmen folgt nur kurze Zeit später, bei automatisierten Antworten passiert dies sogar sofort. Daher besteht für die meisten Kunden kein Grund mehr, Sie per Telefon zu kontaktieren.

Automatisierter Nachrichtenversand und verknüpfte Systeme dank Integrationen

Mit der WhatsApp API und Mateo ist es technisch möglich, die gewünschten Messenger-Kanäle in andere Softwareanwendungen zu integrieren. Es können mehr als 6.000 Anwendungen mit Mateo verknüpft werden, ganz ohne Programmierkenntnisse. Sie können also beispielsweise automatisiert Benachrichtigungen verschicken, wenn eine Bestellung getätigt oder die Ware versendet wurde.

Bestellbestätigung per WhatsApp Newsletter

Zusätzlich mehr positive Bewertungen für Ihren Großhandel einsammeln

Positive Bewertungen sind im Großhandel von großer Bedeutung, um das Vertrauen neuer Kunden zu gewinnen. Viele Unternehmen haben jedoch keine effizienten Prozesse, um glückliche Kunden daran zu erinnern, eine Bewertung auf Google zu hinterlassen. Unzufriedene Kunden äußern sich hingegen oft in negativen Online-Bewertungen. Mit dem Bewertungsassistenten von Mateo können automatisierte Nachrichten an zufriedene Kunden versendet werden, um sie an die Abgabe einer Bewertung zu erinnern und somit die Online-Reputation Ihres Großhandels zu verbessern.

Beispiele aus der Praxis: So profitieren Großhandelsunternehmen von Mateo

Baustoffmarkt Gruppe: WhatsApp Newsletter mit hunderten Empfängern steigert den Umsatz

Die Baustoffmarkt Gruppe ist ein Großhandelsunternehmen mit über 40 Standorten in Deutschland. Das Unternehmen bietet eine breite Palette an Baustoffen und Baumaterialien für den professionellen und privaten Gebrauch an. Mit einem Fokus auf Qualität und Kundenzufriedenheit ist die Baustoffmarkt Gruppe ein zuverlässiger Partner für Bauunternehmen und Bauherren gleichermaßen. Mit Mateo geht das Unternehmen jetzt auch im Bereich Kundenkommunikation und Newsletter neue Wege.

Geschäft der Baustoffmarkt Gruppe


Durch die Nutzung der Software Mateo ergeben sich für die Baustoffmarkt Gruppe einige Vorteile. Insbesondere der Einsatz von WhatsApp Newslettern für die über 40 Standorte des Unternehmens bietet eine große Chance, die Kundenbindung und -kommunikation zu verbessern. Im Vergleich zu E-Mail Newslettern sind WhatsApp Nachrichten in der Regel persönlicher, schneller und direkter. Zudem erreichen sie die Kunden in der Regel schneller und zuverlässiger, da die Nachrichten direkt auf dem Smartphone landen. Die Baustoffmarkt Gruppe kann somit ihren Kunden einen besseren Service bieten und gleichzeitig ihre Marketingaktivitäten effektiver gestalten.

Das Resultat: Dank der zielgruppenspezifisch versendeten WhatsApp Newsletter mit über 400 Empfängern und stolzen 98 % Öffnungsrate erzielt die Baustoffmarkt Gruppe ein deutliches Umsatzwachstum.

Mein Kasack: Effiziente und professionelle Kundenkommunikation

Mein Kasack ist ein modernes und flexibles Unternehmen, das sich auf den Gesundheitssektor spezialisiert hat. Sie bieten ein hohes Maß an Flexibilität und Individualität durch das Konzept des Dropshipping an. Zudem sind sie durch ihre Online-Präsenz jederzeit erreichbar und können so auch auf die Bedürfnisse von Kunden mit unregelmäßigen Arbeitszeiten eingehen. Das Unternehmen ist technisch und unternehmerisch auf dem neuesten Stand und immer auf der Suche nach neuen Möglichkeiten, um das Geschäft zu verbessern.

Online shop von mein-kasack.de


Um Ihren Kunden im Gesundheitswesen ein optimales Serviceerlebnis zu bieten, setzt Mein Kasack auf moderne Kommunikationskanäle. Über WhatsApp können Anfragen schnell und unkompliziert adressiert werden. In Kombination mit dem automatisierten Bewertungssystem von Mateo führt dies zu einer Verdreifachung der positiven Bewertungen pro Monat. Um den Arbeitszeiten im Gesundheitswesen gerecht zu werden, ist mein Kasack so auch außerhalb der klassischen Geschäftszeiten gut erreichbar. Durch die automatische Rückmeldung wird den Kunden eine klare Erwartungshaltung vermittelt, wann mit einer Rückmeldung zu rechnen ist. Darüber hinaus haben sie mithilfe von Mateo ein Widget auf ihrer Website zur Vereinfachung der Kontaktaufnahme. Diese Lösungen ermöglichen es ihnen, flexibel und schnell auf Kundenanfragen zu reagieren. So bieten Sie einen exzellenten Kundenservice, der perfekt zu ihrer technisch modernen Unternehmens-DNA passt.

"Through MATEO, we are even closer to our customers. Questions can be answered easily via all channels and this is 100% data protection compliant!"
Andre Hikel
My-Kasack.com
6,000+ integrations
Using the Mateo API interface and our native Zapier actions, more than 6,000 apps can be easily linked to Mateo. We would be happy to integrate your systems for you too!
Zoho CRM
Sales & CRM
Salesforce
Sales & CRM
HubSpot
Sales & CRM
Mateo Downloads - Ressourcen, Ebooks & mehr!
🎥 Video
How to: Terminerinnerungen automatisiert per WhatsApp versenden
In diesem Erklärvideo zeigen wir dir, wie du Terminerinnerungen über WhatsApp automatisieren kannst.
🎥 Video
WhatsApp Newsletter vs. Channels: Was ist besser für Unternehmen?
WhatsApp Newsletter vs. WhatsApp Kanäle - mit dieser Frage beschäftigen wir uns in diesem Video und zeigen dir, was für mittelständische Unternehmen besser geeignet ist!
🎥 Video
How To: Newsletter Öffnungsraten verdreifachen
In diesem Video zeigen wir dir, wie du deine Newsletter Öffnungsraten mit WhatsApp verdreifachen kannst!

Questions and answers

If your question is not answered here, just write to us via our WebChat.

What is Mateo?
Plus

Mateo is an omnichannel CS platform that enables small, medium-sized and larger companies to digitize and modernize their communication and marketing processes. With Mateo, various channels such as WhatsApp, Instagram, email, SMS, etc. can be bundled in a central inbox. Various functions for team collaboration and process automation make it much easier to process customer inquiries. The Mateo Marketing module can also be used to send highly effective marketing campaigns via WhatsApp, SMS or email.

Was ist die Broadcast Funktion?
Plus

Neben dem WhatsApp Newsletter sind Broadcasts in Mateo ein weiterer Weg, wie Sie mehrere Empfänger auf einmal erreichen können. Ganz ohne dafür eine separate Kampagne anlegen zu müssen. Beim senden einer neuen Nachricht wählen sie einfach "Broadcast" aus, tragen beliebig viele Empfänger ein oder wählen ein von Ihnen vordefiniertes Kundensegment. Anwendungsfälle für Broadcasts sind z.B. Erinnerungen an mehrere Kunden, die auf einen Termin warten, sollte spontan ein Termin verfügbar sein.

How many employees can use Mateo?
Plus

Mateo is suitable for small, medium-sized and large companies. The number of employees can be expanded as required in all packages. Book a free consultation to discuss your requirements.

Is Mateo GDPR compliant?
Plus

The topic of data protection has top priority for us and therefore the solution is also fully GDPR-compliant. Our software is Made in Germany and developed under the highest quality guidelines.

What advantages does Mateo offer over WhatsApp Business?
Plus

- Mateo is, in contrast to WhatsApp Business, GDPR compliant
- With Mateo, in addition to WhatsApp messages, Instagram, email, SMS, Facebook Messenger and Google Business Chat messages can be received in a central inbox
- Instead of a maximum of 5 devices, Mateo's WhatsApp API interface can be used to connect an unlimited number of devices with an unlimited number of users
- Thanks to the GDPR-compliant API interface, WhatsApp newsletters can also be sent to customers via Mateo
- Mateo has integrated numerous functions for highly efficient team collaboration
- With Mateo, a web widget for chatting can be placed on your website. This interactive customer experience leads to a closer relationship with the customer and therefore better sales figures
- Mateo offers the possibility to get automated Google reviews
- With Mateo you don't need a SIM card or a separate cell phone. Mateo runs off your existing mobile or landline number. If you don't have a phone number yet or want a new one, we'll apply for one.

Why should my company use WhatsApp newsletter and not just email newsletter?
Plus

As you can read in our blog article about WhatsApp newsletter, it has various advantages compared to emails:
- Open rate of 98% compared to 22% for emails
- Significantly higher conversion rate with WhatsApp than with email newsletters
- WhatsApp newsletters are guaranteed to reach the recipients and are not sorted into the spam folder by the mail provider like many email newsletters
- High reach: WhatsApp is the most popular messenger service in Germany with over 60 million users. User numbers are rising continuously.
- E-mail as a marketing channel is becoming increasingly saturated. Users simply receive too many email newsletters, as just about every e-commerce company sends some. On WhatsApp, potential customers give your company their undivided attention and engage with the newsletter
- WhatsApp is used by most to communicate with friends and family. Thus, a particularly personal customer relationship is created on WhatsApp. Ideal as a marketing channel to influence the primarily emotional buying behavior of consumers. Emails are too distant, too formal, and too impersonal.
- Result: Significant sales growth and closer customer loyalty!

What are WhatsApp newsletters?
Plus

WhatsApp newsletters are paid mass messages via WhatsApp to share relevant and valuable information with customers. WhatsApp itself calls these messages "Promotional Messages". For example, you can inform your customers about new products, point out discount promotions or remind existing customers about service intervals. You can learn more about this in our blog article "WhatsApp Newsletter - The Marketing of the Future".

Is it possible to get a free consultation?
Plus

Yes, with pleasure! Contact us via the web widget at the bottom right or click on"Book an appointment" and get in touch with us.

What services does Mateo offer with the WhatsApp marketing campaign?
Plus

Mateo offers a comprehensive service in WhatsApp marketing. The service portfolio ranges from setting up the WhatsApp API, individual tips for collecting opt-ins, maintaining customer data and creating newsletters to in-depth analyses. A fully comprehensive service customized to your business. In our blog article "How to WhatsApp Newsletter" under the bullet point "WhatsApp marketing campaign process" you will find detailed information about the scope of services and the WhatsApp marketing campaign process with Mateo.

How does the WhatsApp marketing campaign with Mateo work?
Plus

We start by defining the target picture and analyze both the customer base and the quality of your customer data. Then we prepare the marketing calendar and together we define a content strategy including the target groups. We take care of importing your data, creating smart segments and help to obtain opt-in from your existing customers. We also schedule regular appointments on a weekly, monthly and quarterly level, in which your WhatsApp marketing campaign is continuously optimized and planned through. Furthermore, we not only take care of sending the right campaign to the right target audience at the right time, but we also perform an in-depth analysis of the marketing success so that we can send you a monthly report with KPIs such as sendout and opening rate. You can read more about this in our blog article "How to WhatsApp Newsletter" under the bullet point "WhatsApp marketing campaign process".
Mateo thus offers a fully comprehensive WhatsApp marketing service, which is customized to your company and your customers. In this respect, you can use your human resources in other areas and benefit from our know-how.

Which messengers are available through Mateo?
Plus

The following communication channels can be integrated with Mateo:
- WhatsApp Business
- Facebook Messenger
- Google Business Chat
- SMS
- Email
- Instagram

For whom is Mateo suitable?
Plus

Mateo is suitable for all companies that want to make their customer communication particularly efficient. From small to large medium-sized companies with several branches and hundreds of employees - Mateo is the software for every SME.

How does the Mateo setup work?
Plus

Mateo offers a fully comprehensive service with professional account managers when setting up the software including WhatsApp Business API.
An inventory analysis identifies how best to integrate the software. Mateo then applies for company phone numbers, if not already available, and sets up the system. Mateo runs off your existing cell phone or landline number. If you do not yet have a phone number or would like a new number, we will be happy to apply for a new number for you. Now all communication channels are united in the user interface provided by Mateo and can be used directly. A permanently assigned contact person is always ready to answer questions and provide further tips for highly efficient customer communication. All details are discussed in a free consultation appointment.

How much does the WhatsApp newsletter cost?
Plus

The prices for WhatsApp messages are set by Meta (formerly Facebook) and can be viewed in the official WhatsApp Business platform price list. The costs for a message sent via Mateo are identical to the prices set by Meta. The cost per message depends on the type of message and the geographical location. The prices range from ~0.06* - ~0.11€* per message sent in Germany (*without guarantee). Each WhatsApp Business account also has a monthly free quota of 1,000 (incoming) messages initiated by the customer. These are free of charge and will not be billed. The above prices apply to all further and all outgoing messages. Depending on the Mateo software package, a monthly free credit for outgoing messages is also included. Information on the amount of this inclusive credit can be found under the menu item "Price".

What are the requirements for sending WhatsApp newsletters?
Plus

In order to send WhatsApp newsletters in accordance with the GDPR and WhatsApp's terms of use, the following requirements must be met:
- The newsletter is sent via the WhatsApp Business API
- The API provider supports WhatsApp campaigns (such as Mateo)
- The opt-in of the recipients has been obtained
- WhatsApp (or Meta) has approved the newsletter message template
With Mateo, these requirements are very easy to meet. We support you in all aspects of the WhatsApp newsletter and connect WhatsApp as standard via the WhatsApp Business API.

What is a double opt-in?
Plus

An opt-in refers to the active consent of a user to receive newsletters and other advertising messages. According to Art. 7 of the GDPR, just as with e-mail newsletters, an opt-in must be obtained from the recipient in advance for newsletters sent via WhatsApp. Sending advertising or storing personal data without consent or by opting out has not been permitted in the EU for some time. Newsletter recipients must also be offered the opportunity to unsubscribe from the WhatsApp newsletter at any time with just a few clicks. Mateo will of course support you in collecting the opt-in. You can read more about this in our blog article "How to WhatsApp Newsletter" under the bullet point "Ways to collect the opt-in".

How much does Mateo cost?
Plus

The price depends on the desired number of users, channels and phone numbers. The starter package is a monthly investment of 79€. You can find more information in the menu above under "Price".

Is sending WhatsApp newsletters with Mateo GDPR compliant and compatible with the WhatsApp terms of use?
Plus

Yes, with Mateo, customer communication and marketing can be 100% GDPR-compliant - we provide the necessary technical basis. If the legal framework changes, we will adapt our software accordingly. You can find out more in our blog article on WhatsApp and GDPR. Ultimately, however, the legal compliance of all actions is at the discretion and responsibility of the user.

Can I use WhatsApp with my landline number?
Plus

Yes, using WhatsApp with a landline number is possible without any problems and is also recommended by us. We at Mateo take care of the connection. You can find out more about this in our article "Using WhatsApp Business with a landline number".