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Omnichannel Marketing
Omnichannel Marketing ist inzwischen nicht mehr nur eine Option, sondern eine Notwendigkeit für Unternehmen, die im Wettbewerb bestehen wollen. Kunden erwarten heutzutage vielfältige und flexible Einkaufserlebnisse. Diese ganzheitliche Marketingstrategie integriert nahtlos alle Kommunikations- und Vertriebskanäle eines Unternehmens – online und offline. Durch die kanalübergreifende Ansprache von Leads mit Marketingmaßnahmen und die Erreichbarkeit für Kunden auf allen Kanälen können Sie einschlägige Marketingerfolge erzielen, ein kohärentes und effizientes Kundenerlebnis bieten und letztendlich ein deutliches Umsatzwachstum zu erzielen.
3
Minuten Lesezeit
15.2.2024
Benutzeroberfläche einer Omnichannel Marketing Software
Die Schlüsselvorteile
Auf diese drei - und noch viele weitere - Weisen profitieren Unternehmen durch den Einsatz von Mateo!
1
Zielgruppensegmentierung
Mit Mateo können Sie Ihre Kunden in Segmente unterteilen und damit sicherstellen, dass Ihre Kunden stets relevante Inhalte erhalten und die Konversionsrate maximiert wird.
2
Automatisierung & Integration
Mateo lässt sich in über 6.000 Softwareprogramme integrieren und ermöglicht damit einen vollautomatisierten Prospektversand per WhatsApp unter Berücksichtigung der Kundendaten aus Ihrem CRM-System.
3
Bis zu 98% Öffnungsrate
erreichen verschickte Newsletter bei unseren Kunden durch das Omnichannel Marketing. Die Öffnungsraten sind damit um ein vielfaches höher als bei herkömmlichen Marketingkampagnen per E-Mail.
Table of contents
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Beratung für Omnichannel Marketing

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Warum profitieren Unternehmen vom Omnichannel Marketing mit Mateo?

Vorteile von Omnichannel Marketing
Omnichannel Marketing oftmals ein wesentlicher Bestandteil von langfristigem Unternehmenserfolg
  1. Kunden auf dem effektivsten Kanal erreichen: Mit Omnichannel Marketing erreichen Sie Ihre Kunden genau dort, wo sie sich gerade aufhalten. Durch die Integration aller Kanäle stellen Sie sicher, dass Ihre Marketingmaßnahmen auf dem Kanal stattfinden, den Ihre Kunden am liebsten nutzen – und genau dieser Kanal ist im Marketing am effektivsten. Sie können Ihre Leads gezielter und persönlicher ansprechen und besser auf die Bedürfnisse Ihrer Kunden eingehen.
  2. Erhöhte Konversionsraten und Umsatzsteigerung: Durch die Einbindung von Re-Targeting-Maßnahmen in die Omnichannel-Strategie können Unternehmen Leads oder Besucher, die Ihren Kauf noch nicht abgeschlossen haben, auf allen Kanälen erneut ansprechen. Ein nahtloses Einkaufserlebnis über alle Kanäle hinweg kann zudem die Kaufbereitschaft Ihrer Kunden erhöhen. Dies führt zu höheren Konversionsraten und somit zu einer direkten Umsatzsteigerung.
  3. Wettbewerbsvorteil und Markendifferenzierung: In einem hart umkämpften Markt können Sie sich durch eine ausgefeilte Omnichannel-Strategie von der Konkurrenz abheben und Ihre Marke stärken.
  4. Steigerung der Kundenzufriedenheit und -loyalität: Ein konsistentes Markenerlebnis über alle Kanäle hinweg erhöht die Kundenzufriedenheit. Zufriedene Kunden sind loyaler und tendieren dazu, höhere Umsätze zu generieren.
  5. Gewinnung wertvoller Einblicke in das Kundenverhalten: Omnichannel-Strategien ermöglichen es Ihnen, aus den gesammelten Daten tiefgreifende Einblicke in die Präferenzen und das Verhalten Ihrer Kunden zu gewinnen. Diese Daten sind Gold wert für die Optimierung Ihrer Marketing- und Vertriebsstrategien.


Mehrere Marketing-Kanäle in einer zentralen Benutzeroberfläche vereint

Die Omnichannel Marketing Software von Mateo
Mit Mateo können Sie professionelles Omnichannel Marketing betreiben.

Mit Mateo können Sie professionelles Omnichannel Marketing auf 5 Kanälen betreiben: E-Mail, WhatsApp, SMS, Instagram DM und bald ganz klassisch per Post. Auf der zentralen Benutzeroberfläche von Mateo werden die Kanäle übersichtlich vereint. Mateo steht Ihnen auf dem Laptop und dank unserer App auch auf dem Smartphone zur Verfügung. Sie erhalten die volle Transparenz über Marketingaktivitäten und Kundenkommunikation auf allen Kanälen und haben Zugriff auf ein 360° Kundenprofil. Betreiben Sie Ihr Marketing auf genau dem Kanal, auf dem Ihre Interessenten am besten zu erreichen und somit auch am leichtesten zu konvertieren sind. Die Wahl des richtigen Nachrichtenkanals beeinflusst maßgeblich die Qualität der Kundenbeziehung, die Konversionsrate und den Customer Lifetime Value. Mit dem Omnichannel Marketing mit Mateo stellen Sie sicher, dass Sie bei der Wahl des Kommunikationskanals die richtige Entscheidung treffen.


Erfahrungen unserer Kunden mit dem Omnichannel Marketing von Mateo

Das Schuhhaus Fischer setzt auf Omnichannel Marketing mit Fokus auf WhatsApp Newsletter. Damit werden die Kunden über aktuelle Schlussverkäufe und Events auf dem Laufenden gehalten. Kunden, die zwar eine Handynummer angegeben haben, aber per WhatsApp nicht erreicht werden können, werden per SMS kontaktiert. Darüber hinaus setzt Schuhhaus Fischer noch weitere über Mateo zur Verfügung stehende Messenger-Kanäle ein und betreibt somit ein hochprofessionelles Omnichannel Marketing.

Mit einer beeindruckenden Öffnungsrate von 50 % innerhalb der ersten Stunde ist die WhatsApp Newsletter-Funktion sehr gut angenommen worden. Die Kunden schätzen auch den Premiumkundenstatus und erhalten exklusive Informationen direkt auf ihr Handy. Schuhhaus Fischer konnte bei der ersten WhatsApp Newsletter Kampagne an einem einzigen Wochenende so viel Umsatz erzielen, wie sonst in einem ganzen Monat.

Das Team von Schuhhaus Fischer


Um eine hohe Anzahl an Opt-ins zu generieren, sammelte das Schuhhaus Fischer diese direkt am Point of Sale ein. Über 1000 WhatsApp Opt-Ins wurden so erfolgreich generiert. Durch die gebündelte Inbox aller weiteren Kommunikationskanäle behält das Schuhhaus Fischer alle Kundenanfragen im Überblick. Darüber hinaus wird über WhatsApp ein Personal Shopping Erlebnis ermöglicht, indem Kunden direkt über die Verfügbarkeit bestimmter Produkte informiert werden können.

"Via WhatsApp, we again have the opportunity to reach our customers and keep them informed. The objective is that our premium customers regularly receive exclusive promotions via WhatsApp."
Daniel Bensberg
Managing Director Schuhhaus Fischer
6,000+ integrations
Using the Mateo API interface and our native Zapier actions, more than 6,000 apps can be easily linked to Mateo. We would be happy to integrate your systems for you too!
Zoho CRM
Sales & CRM
Salesforce
Sales & CRM
HubSpot
Sales & CRM
Mateo Downloads - Ressourcen, Ebooks & mehr!
🎥 Video
How to: Terminerinnerungen automatisiert per WhatsApp versenden
In diesem Erklärvideo zeigen wir dir, wie du Terminerinnerungen über WhatsApp automatisieren kannst.
🎥 Video
WhatsApp Newsletter vs. Channels: Was ist besser für Unternehmen?
WhatsApp Newsletter vs. WhatsApp Kanäle - mit dieser Frage beschäftigen wir uns in diesem Video und zeigen dir, was für mittelständische Unternehmen besser geeignet ist!
🎥 Video
How To: Newsletter Öffnungsraten verdreifachen
In diesem Video zeigen wir dir, wie du deine Newsletter Öffnungsraten mit WhatsApp verdreifachen kannst!

Questions and answers

If your question is not answered here, just write to us via our WebChat.

What is Mateo?
Plus

Mateo is an omnichannel CS platform that enables small, medium-sized and larger companies to digitize and modernize their communication and marketing processes. With Mateo, various channels such as WhatsApp, Instagram, email, SMS, etc. can be bundled in a central inbox. Various functions for team collaboration and process automation make it much easier to process customer inquiries. The Mateo Marketing module can also be used to send highly effective marketing campaigns via WhatsApp, SMS or email.

Was ist die Broadcast Funktion?
Plus

Neben dem WhatsApp Newsletter sind Broadcasts in Mateo ein weiterer Weg, wie Sie mehrere Empfänger auf einmal erreichen können. Ganz ohne dafür eine separate Kampagne anlegen zu müssen. Beim senden einer neuen Nachricht wählen sie einfach "Broadcast" aus, tragen beliebig viele Empfänger ein oder wählen ein von Ihnen vordefiniertes Kundensegment. Anwendungsfälle für Broadcasts sind z.B. Erinnerungen an mehrere Kunden, die auf einen Termin warten, sollte spontan ein Termin verfügbar sein.

How many employees can use Mateo?
Plus

Mateo is suitable for small, medium-sized and large companies. The number of employees can be expanded as required in all packages. Book a free consultation to discuss your requirements.

Is Mateo GDPR compliant?
Plus

The topic of data protection has top priority for us and therefore the solution is also fully GDPR-compliant. Our software is Made in Germany and developed under the highest quality guidelines.

What advantages does Mateo offer over WhatsApp Business?
Plus

- Mateo is, in contrast to WhatsApp Business, GDPR compliant
- With Mateo, in addition to WhatsApp messages, Instagram, email, SMS, Facebook Messenger and Google Business Chat messages can be received in a central inbox
- Instead of a maximum of 5 devices, Mateo's WhatsApp API interface can be used to connect an unlimited number of devices with an unlimited number of users
- Thanks to the GDPR-compliant API interface, WhatsApp newsletters can also be sent to customers via Mateo
- Mateo has integrated numerous functions for highly efficient team collaboration
- With Mateo, a web widget for chatting can be placed on your website. This interactive customer experience leads to a closer relationship with the customer and therefore better sales figures
- Mateo offers the possibility to get automated Google reviews
- With Mateo you don't need a SIM card or a separate cell phone. Mateo runs off your existing mobile or landline number. If you don't have a phone number yet or want a new one, we'll apply for one.

Why should my company use WhatsApp newsletter and not just email newsletter?
Plus

As you can read in our blog article about WhatsApp newsletter, it has various advantages compared to emails:
- Open rate of 98% compared to 22% for emails
- Significantly higher conversion rate with WhatsApp than with email newsletters
- WhatsApp newsletters are guaranteed to reach the recipients and are not sorted into the spam folder by the mail provider like many email newsletters
- High reach: WhatsApp is the most popular messenger service in Germany with over 60 million users. User numbers are rising continuously.
- E-mail as a marketing channel is becoming increasingly saturated. Users simply receive too many email newsletters, as just about every e-commerce company sends some. On WhatsApp, potential customers give your company their undivided attention and engage with the newsletter
- WhatsApp is used by most to communicate with friends and family. Thus, a particularly personal customer relationship is created on WhatsApp. Ideal as a marketing channel to influence the primarily emotional buying behavior of consumers. Emails are too distant, too formal, and too impersonal.
- Result: Significant sales growth and closer customer loyalty!

What are WhatsApp newsletters?
Plus

WhatsApp newsletters are paid mass messages via WhatsApp to share relevant and valuable information with customers. WhatsApp itself calls these messages "Promotional Messages". For example, you can inform your customers about new products, point out discount promotions or remind existing customers about service intervals. You can learn more about this in our blog article "WhatsApp Newsletter - The Marketing of the Future".

Is it possible to get a free consultation?
Plus

Yes, with pleasure! Contact us via the web widget at the bottom right or click on"Book an appointment" and get in touch with us.

What services does Mateo offer with the WhatsApp marketing campaign?
Plus

Mateo offers a comprehensive service in WhatsApp marketing. The service portfolio ranges from setting up the WhatsApp API, individual tips for collecting opt-ins, maintaining customer data and creating newsletters to in-depth analyses. A fully comprehensive service customized to your business. In our blog article "How to WhatsApp Newsletter" under the bullet point "WhatsApp marketing campaign process" you will find detailed information about the scope of services and the WhatsApp marketing campaign process with Mateo.

How does the WhatsApp marketing campaign with Mateo work?
Plus

We start by defining the target picture and analyze both the customer base and the quality of your customer data. Then we prepare the marketing calendar and together we define a content strategy including the target groups. We take care of importing your data, creating smart segments and help to obtain opt-in from your existing customers. We also schedule regular appointments on a weekly, monthly and quarterly level, in which your WhatsApp marketing campaign is continuously optimized and planned through. Furthermore, we not only take care of sending the right campaign to the right target audience at the right time, but we also perform an in-depth analysis of the marketing success so that we can send you a monthly report with KPIs such as sendout and opening rate. You can read more about this in our blog article "How to WhatsApp Newsletter" under the bullet point "WhatsApp marketing campaign process".
Mateo thus offers a fully comprehensive WhatsApp marketing service, which is customized to your company and your customers. In this respect, you can use your human resources in other areas and benefit from our know-how.

Which messengers are available through Mateo?
Plus

The following communication channels can be integrated with Mateo:
- WhatsApp Business
- Facebook Messenger
- Google Business Chat
- SMS
- Email
- Instagram

For whom is Mateo suitable?
Plus

Mateo is suitable for all companies that want to make their customer communication particularly efficient. From small to large medium-sized companies with several branches and hundreds of employees - Mateo is the software for every SME.

How does the Mateo setup work?
Plus

Mateo offers a fully comprehensive service with professional account managers when setting up the software including WhatsApp Business API.
An inventory analysis identifies how best to integrate the software. Mateo then applies for company phone numbers, if not already available, and sets up the system. Mateo runs off your existing cell phone or landline number. If you do not yet have a phone number or would like a new number, we will be happy to apply for a new number for you. Now all communication channels are united in the user interface provided by Mateo and can be used directly. A permanently assigned contact person is always ready to answer questions and provide further tips for highly efficient customer communication. All details are discussed in a free consultation appointment.

How much does the WhatsApp newsletter cost?
Plus

The prices for WhatsApp messages are set by Meta (formerly Facebook) and can be viewed in the official WhatsApp Business platform price list. The costs for a message sent via Mateo are identical to the prices set by Meta. The cost per message depends on the type of message and the geographical location. The prices range from ~0.06* - ~0.11€* per message sent in Germany (*without guarantee). Each WhatsApp Business account also has a monthly free quota of 1,000 (incoming) messages initiated by the customer. These are free of charge and will not be billed. The above prices apply to all further and all outgoing messages. Depending on the Mateo software package, a monthly free credit for outgoing messages is also included. Information on the amount of this inclusive credit can be found under the menu item "Price".

What are the requirements for sending WhatsApp newsletters?
Plus

In order to send WhatsApp newsletters in accordance with the GDPR and WhatsApp's terms of use, the following requirements must be met:
- The newsletter is sent via the WhatsApp Business API
- The API provider supports WhatsApp campaigns (such as Mateo)
- The opt-in of the recipients has been obtained
- WhatsApp (or Meta) has approved the newsletter message template
With Mateo, these requirements are very easy to meet. We support you in all aspects of the WhatsApp newsletter and connect WhatsApp as standard via the WhatsApp Business API.

What is a double opt-in?
Plus

An opt-in refers to the active consent of a user to receive newsletters and other advertising messages. According to Art. 7 of the GDPR, just as with e-mail newsletters, an opt-in must be obtained from the recipient in advance for newsletters sent via WhatsApp. Sending advertising or storing personal data without consent or by opting out has not been permitted in the EU for some time. Newsletter recipients must also be offered the opportunity to unsubscribe from the WhatsApp newsletter at any time with just a few clicks. Mateo will of course support you in collecting the opt-in. You can read more about this in our blog article "How to WhatsApp Newsletter" under the bullet point "Ways to collect the opt-in".

How much does Mateo cost?
Plus

The price depends on the desired number of users, channels and phone numbers. The starter package is a monthly investment of 79€. You can find more information in the menu above under "Price".

Is sending WhatsApp newsletters with Mateo GDPR compliant and compatible with the WhatsApp terms of use?
Plus

Yes, with Mateo, customer communication and marketing can be 100% GDPR-compliant - we provide the necessary technical basis. If the legal framework changes, we will adapt our software accordingly. You can find out more in our blog article on WhatsApp and GDPR. Ultimately, however, the legal compliance of all actions is at the discretion and responsibility of the user.

Can I use WhatsApp with my landline number?
Plus

Yes, using WhatsApp with a landline number is possible without any problems and is also recommended by us. We at Mateo take care of the connection. You can find out more about this in our article "Using WhatsApp Business with a landline number".